Boken

Oppskrift

Foto; Lavoview

Mamma har dilla på gresskarkjerner om dagen. De er jo fantastiske! Smaker litt nøtteaktig, og passer til alt - synes jeg..

Gresskarkjerner er næringsrikt. De er rike på mineraler, vitaminer og protein. Dessuten inneholder de mye umettet fett, og omega 3. Jern er det mest interessante mineralet når vi har babyer i tankene, og gresskarkjerner betegnes som en god kilde til jern.

Mamma vil jo at lillesøster skal få ta del i disse næringsrike godsakene, men det er ikke lurt å servere gresskarkjerner som de er til så små barn - de kan settes i halsen. Etter en runde med stavmikseren derimot er de meget godt egnet! Det er lurt å ikke kjøre hele pakken i stavmikseren med en gang, da fettsyrene kan harskne ved lagring.



Gresskarkjerne"mel" egner seg fint å tilsette ... alt! De gir god smak i bakverk, middagsretter, desserter og grøtmåltider. Lillesøster har fått det servert i middagen idag. Den bestod av fisk, gulrot, spinat og gresskarkjerne"mel". Det gikk ned på høykant! Mamma tenker seg at dette kan bli et fint tilskudd i frokostgrøten, samt gjøre mellommåltider og desserter av bare fruktmos enda mer energitette.

Tilslutt måtte jeg bare ta med et bilde av hånden til storesøster, som ikke kunne vente til mamma var ferdig med å ta bilde før hun ville smake :)

5 comments:

  1. Dette har jeg tenkt på selv også, dog med solsikkekjerner i stedet - det må vel også være sunt og næringsrikt?

    ReplyDelete
  2. Hei!

    Flott blogg, jeg har selv en gutt på 6 mnd (i går!) som så smått har begynt med mat. Her var det masse inspirasjon, hittil har vi holdt oss til grøt og banan, men nå skal det bli variasjon i kosten :)

    Et spm: Hvor kjøper du gresskarkjerner?

    ReplyDelete
  3. Eg trudde spinat var fy-mat til de var eit år sidan spinaten blir omgjort til noko som hindrer oksygenet i å bli tatt opp i blodet?

    ReplyDelete
  4. Solsikkekjerner er også supre! Litt mindre jern, men gode fettsyrer og protein.

    Jeg kjøper gresskarkjerner på Rema 1000. De har til og med ulike typer på min lokale lille Rema, så tror det skal finnes i de fleste butikker.

    Spinat er egentlig litt fy-mat Ann-Kristin :) Så det er godt du nevner det, for jeg hadde tenkt å skrive et lite punkt om det i innlegget. Jeg har svart på spørsmål om spinat og nitritt tidligere - du kan lese det her;
    http://barebarnemat.blogspot.com/2011/03/en-dramatisk-middag.html

    Takk for hyggelige kommentarer,
    Kristine

    ReplyDelete