Boken

Oppskrift

Foto; Michelle Meiklejohn
Lillesøster liker helt klart å få lov å utforske maten med hendene! Det er høylydt glede når hun får spise litt av det samme som vi spiser. Det er jo den måten de utforsker alt på, tar det i hendene og putter i munnen - det ville være rart om de ikke syntes det var ekstra spennende når fangsten faktisk er spiselig.

Pasta er oftest laget av durum hvete, og inneholder gluten. Ikke at lillesøster fikk i seg mengder som er verdt å nevne, men det er jo greit å vite hva de putter i munnen.

Når du koker pasta til så små er det lettere for dem om du overkoker den litt. Ikke noe "al dente" til baby, det blir litt for vanskelig. "Ihelkokt" pasta er mye lettere! Velg en pastatype som er lett for de små å plukke opp; sommerfugler, skruer eller rør egner seg godt! Fullkornspasta vil gi mer fiber, vitaminer og mineraler; og det gir en lavere stigning av blodsukkeret. Med tanke på å få inn nok jern i kosten er fullkornspasta et mye bedre valg enn vanlig pasta.


Lillesøster fikk sommerfugler, eller farfalle på fint. Det var utrolig stas, på tross av at det aller meste havnet i oppsamlingslommen i smekka.

3 comments:

  1. Pasta er utmerket fingermat! Det er fingermat det går i om dagen. Å bli matet med skje er nesten utelukket. Derfor lurte jeg på hva jeg skulle gjøre med de mengdene av ulike grønnsaksmoser jeg har i fryseren. I dag fant jeg det ut. Jeg kokte pastarør (penne) og sprøytet grønnsaksmos inn i rørene med hjelp av en plastpose (brød-/frysepose) med avklippet hjørne. Det ble tatt meget varmt imot av min lille pode på 8mnd. Ok, litt klin ble det, men mye mindre enn om han skulle ha fått lov til å sette fingra i mosen alene ;) Det eneste er at han likte det kanskje litt _for_ godt, han fikk i seg en god del rør! Vet du om det finnes noen anbefalinger for begrensninger på gluteninntak for de små? Takk for svar :)

    ReplyDelete
  2. Bittesmå cannoli :) Det var en super ide!! Skal jammen testes når lillesøster blir litt freshere i formen.

    Jeg kjenner ikke til noen anbefalinger i forhold til begrensninger av gluteninntak. Jeg regner med at han har prøvd gluten før, for eneste anbefalingen går ut på å introdusere det gradvis fra de er 6 måneder. Dersom dette er første gangen han får i seg gluten, er eneste umiddelbare fare litt magebesvær. Så ville jeg tatt det litt mer gradvis fra der :) Dersom han fordøyer det helt uproblematisk er det bare å kjøre på!

    Takk for supert cannoli-tips,
    Kristine

    ReplyDelete
  3. Bare hyggelig, jeg har fått så utrolig mange gode tips fra deg gjennom denne bloggen, så skulle bare mangle om jeg ikke skulle gi _litt_ tilbake. Skal huske på det neste gang jeg kommer på noe lurt også (som dessverre ikke er altfor ofte;)

    Det var langt fra første gang han fikk i seg gluten, og han har aldri hatt noe problem med fordøyelsen på grunn av det (jeg har jo vært ram på å gi ham både svisker, aprikoser, kiwi, pære osv for å fart i sakene også da...). Det eneste jeg lurer på er om muligens eksemen i ansiktet hans blir forverret av gluten. Har hørt at det kan være en sammenheng der. Må sjekke ut det litt nærmere...

    ReplyDelete