Boken

Oppskrift



Jeg liker å lage mat! Jeg liker at noe jeg har skrelt, dampet og most blir møtt med entusiasme. Egentlig synes jeg det er ganske morsomt uansett hvordan maten blir møtt. En baby som legger ut på mat-eventyret har sjarmerende nok ikke lært å være høflig, og spytter i avsky om det ikke faller i smak. Det må en jo bare ta til etterretning - og heller prøve denne blandingen igjen om noen dager.

Jeg lager maten til lillesøster mest fordi jeg synes det er gøy, men det er jo mange gode grunner til å bli en "puré-chef"



  • Det er billigere
  • Du kan introdusere en og en matvare, og unngå noen helt om du ønsker
  • Du har et mye større utvalg av matvarer og kan tilby et mer variert kosthold
  • Maten får akkurat den konsistensen barnet liker
  • Du kan bruke urter og krydder for å gjøre maten mer spennende, og unngå salt helt
  • Overgangen til å spise "vanlig" mat blir mindre
  • Du får et påskudd til å lage hjemmelaget mat til dere alle :)
Når vi kommer hjem alle fire etter en travel dag ute på jobb, i barnehage og ... på barseltreff, er stemningen i heimen relativt hektisk - for å si det mildt. Da er det deilig å ha mat til lillesøster klar i frysen. En isbit søtpotet tiner kjapt, og kan jo mikses med en isbit sviskemos. Det prøvde lillesøster idag, og endelig var entusiasmen for mat på plass. Med entusiasmen fulgte også fortvilet gråt når matfatet var tomt, men det er en grei pris å betale når maten falt i smak.

2 comments:

  1. En utrolig fin blogg du har startet opp! Er så enig med deg ang hjemmelaget barnemat- og mat i det hele tatt. Artig med ny inspirasjon igjen, nå er det fjerdemann som skal introduseres for annen mat enn morsmelk. Skal jammen bake slike "fingerkjeks"! God blogging videre, jeg følger med :) klem, Gunhild i Lavendelheimen.

    ReplyDelete
  2. Lykke til med baksten. Hyggelig at du liker bloggen. Jeg titter nok innom deg og i Lavendelheimen :) God helg!!

    ReplyDelete